
Lidé jsou různí a chtějí různé věci, a to platí i při nákupu potravin a zboží denní potřeby. Obchodníci a výrobci ale nemohou vyjít vstříc každému individuálně, takže je třeba tuto rozmanitost zjednodušit. K tomu slouží typologie zákazníků, která zdůrazní, co je při nákupu hlavní – a takových věcí už není příliš.
KVALITNĚ PRO RODINU: Chtějí kvalitu – nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví
HODNĚ A VÝHODNĚ: Chtějí levně velký nákup – nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit
LEVNĚ A BLÍZKO: Chtějí konkrétní výrobky za nízkou cenu – dělají malé nákupy, vybírají si akce
ZE ZVYKU: Chtějí jistotu – nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, vyzkoušené výrobky
RYCHLE!: Šetří čas – nakoupí kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno, co je právě potřeba koupit
„Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ RYCHLE! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná. Pro KVALITNĚ PRO RODINU je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro HODNĚ A VÝHODNĚ je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ říká Zdeněk Skála, Research Director Retail & Shopper z GfK.
Podle studie je zajímavý vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat. A přitom mají vysokou kupní sílu, podotýká studie. Takových lidí je mezi nakupujícími 14 procent.
Čeští zákazníci se podle studie GfK Shopper Typology také velice liší v tom, co od nákupu potravin očekávají a jak nakupují, a podle toho se pak liší jejich vztah ke značkám, řetězcům a cenám.